15/05/2015 – Col·laboració al “Gabinet de dibuix de Joan Clapés”

El passat 15 de Maig va tenir lloc la inauguració d’una exposició de dibuixos d’el il·lustre ex alumne de l’Escola, Joan Clapés i l’Escola d’Art, va tenir l’honor de contribuir a la realització d’aquesta exposició cedint alguns dibuixos i diversos elements expositius.
Aquesta event organitzat pel MACE va commemorar el Dia Internacional dels Museus, el lema en l’edició d’aquest any és ‘Museus per a una societat sostenible’.
Al Museu d’Art Contemporani, MACE, i al Museu Puget s’han programat dues activitats: per una banda, el Museu Puget acull l’exposició ‘Gabinet de dibuix de Joan Clapés’, i d’altra banda, es posa en marxa al MACE el gabinet de dibuix permanent.
El ‘gabinet de dibuix’ del MACE consta d’una sala amb tamborets i un moble en el qual els visitants al museu, sense límit d’edat, que vulguin dibuixar disposin de papers, llapis, tauletes, escultures, objectes, bodegons i composicions. El paper emprat en aquest gabinet ha estat cedit per Diario de Ibiza. Els continguts del moble són molt variats, ja que es vol cridar l’atenció sobre els mateixos i per això es combinen obres d’art, per exemple escultures de Iscle Manzano i Miquel Navarro, amb objectes d’ús quotidià com cordes, caixes, fruita, etc . Amb els dibuixos, hi ha dues opcions: o bé emportar-se’l a casa o dipositar a la bústia que hi ha als mobles perquè el departament de didàctica del museu pugui estudiar i fer balanç dels mateixos.
L’objectiu d’aquesta iniciativa és generar visites creatives als museus i establir dinàmiques lúdiques i participatives, perquè l’espectador actuï al museu des d’una posició activa i no només contemplativa.
Amb la mostra ‘Gabinet de dibuix de Joan Clapés’, es ret homenatge a la trajectòria de Joan Clapés (Santa Eulària, 1920). A l’edat de 7 anys va començar a treballar en un forn de pa a Vila, decantant-se aviat cap a la rebosteria. Es va graduar a l’Escola d’Arts i Oficis, però, mai va exercir de pintor encara que va realitzar dibuixos de motlles de guix i escaiola a la manera acadèmica que es poden contemplar en aquesta exposició. Aquests dibuixos han estat zelosament guardats durant més de setanta anys per ell.
Joan Clapés va abocar tota la seva creativitat i potencial artístic a la rebosteria, fent créixer la fama i el prestigi de Casa Vadell- negoci en el qual va treballar fins a la seva jubilació- gràcies a les seves creacions, fórmules i innovacions: va realitzar per primera vegada marró glacé a Eivissa , va inventar el pastís de Sant Ciriac, va refinar la textura de la pasta fullada i va encunyar l’anomenada «magdalena eivissenca».